Det svenske bredbåndsselskapet Bahnhof har nylig etablert seg på det norske markedet ved å kjøpe opp bredbåndskundene til Allente.
Dette oppkjøpet omfatter absolutt alle som i dag har trådløst bredbånd gjennom Allente i Norge og vil tre i effekt fra 1. September 2025 (Kilde, Bahnhof nettsider).
For Allente sine bredbåndskunder vil dette i praksis ikke bety så mye ettersom både pris, hastighet og vilkår forblir som de er.
For Bahnhof betyr det imidlertid at selskapet dobler kundeporteføljen sin i Norge, noe som er et klart og tydelig signal om at selskapet ønsker å satse tungt i det norske markedet.
I denne artikkelen vil vi se på bakgrunnen for oppkjøpet, hva det i praksis kan bety for kundene og hvorfor vi mener at dette oppkjøpet jevnt over kan sies å være en positiv utvikling for både bransjen i sin helhet og ikke minst forbrukeren.
Ønsker du tilbud fra TV-leverandører? Klikk her og motta flere tilbud.
Hver gang et stort antall kunder blir kjøpt opp av et telekomselskap, er det naturlig at kundene deres stiller seg spørsmålet: “Hva skjer egentlig nå, og hvordan påvirker det meg?”
Svaret er i denne omgangen heldigvis ganske enkel: Ikke så mye.
Hastigheten på bredbåndet ditt blir heldigvis det samme som i dag, og prisene vil også forbli uendret. Det du som kunde vil merke er at fakturaen besitter en annen logo enn hva den hadde tidligere. For å være enda mer presis vil du nå motta en regning på bredbånd fra Bahnhof, og en regning på TV og/eller strømmetjenester fra Allente.
Faktisk kan en slik endring ofte ende opp med å bli positivt for kundene, ettersom de nå har et spesialisert selskap for bredbånd, og et annet spesialisert selskap for TV. En slik spesialisering vil ofte også gjøre at kundeservicen oppleves mer kompetent.
En ting som man kan være klar over er at utestående regninger som omhandler nedbetaling av utstyr, som ruter eller antenner, vil fortsatt faktureres av Allente. Så dersom du betaler avdrag på utstyr, vil dette altså fortsette akkurat som før.
For det nye selskapet er oppkjøpet uten tvil en stor milepæl. Faktisk sikrer oppkjøpet rundt 8000 nye bredbåndskunder, noe som i praksis betyr at de dobler sin størrelse på det norske markedet.
Dette er et bevis på at Bahnhof virkelig ønsker å satse på bredbåndsmarkedet i Norge og at de gjennom oppkjøp satser langsiktig.
Selskapet er for øvrig ikke et nytt selskap. De har over flere år vært tilstede i Sverige og er kjent for å levere høyhastighetsnett kombinert med prinsipper om personvern. De har i løpet av sin tid opparbeidet seg et rykte for å være et forbrukervennlig selskap som utfordrer de større etablerte bedriftene.
Med dette oppkjøpet er det altså ingen tvil om at selskapet styrer sin posisjon i det norske markedet.
For Allente sin del vil ikke bare et salg bety klingende mynt i kassen, men også gi den mulighet til å gå tilbake og konsentrere seg om sin kjernevirksomhet: Nemlig TV og strømmetjenester. Allente er i dag en av de største leverandørene av TV-løsninger i Norden og samarbeider med flere innholdsleverandører.
Ved å overlate bredbåndsleveransen til en annen aktør kan de nå rendyrke sitt fokus på å levere gode TV-tilbud.
I sum kan man si at oppkjøpet er et typisk eksempel på at to selskaper finner en løsning som gagner begge parter. Allente vil på sin side slippe å bruke ressurser på å drifte bredbånd, mens Bahnhof får muligheten til å vokse raskere med sin satsing i Norge.
Resultatet? En vinn-vinn-situasjon for begge som kommer kundene til gode.
Du vil neppe merke noe særlig til oppkjøpet som kunde. Likevel har vi listet opp noen punkter du kan være klar over:
Kort oppsummert trenger man ikke foreta seg noe annet utover å vite at bredbåndsfakturaen nå kommer fra et nytt selskap.
En annen grunn til at dette oppkjøpet er spennende er at det vil bane vei for nye bredbåndsløsninger i Norge. Bahnhof er opptatt av å tilby moderne løsninger. Samtidig har trådløst bredbånd og 5G stadig blitt et bedre alternativ til fibernett.
Videre kan man også si at Norge er et perfekt testmarked for trådløs teknologi. Vi har store geografiske avstander og det er jevnt over kostbart å bygge ut fiber. Dermed kan 5G være et godt alternativ for mange.
Vi får håpe at Bahnhof på lik linje med flere andre bredbåndsleverandører også jobber med å utvikle denne teknologien.
Bredbåndsmarkedet er i Norge dominert av noen få og store aktører som Telenor, Altibox og Telia. Det at Bahnhof nå etablerer seg er med på å styrke konkurransen som også da vil gi bedre vilkår og priser til forbrukeren.
Bahnhof har også et etablert rykte i å utfordre de etablerte aktørene på pris. Blant annet har de en lang historie med å markere seg i Sverige med kampanjer mot høye priser og dårlige avtalevilkår.
Dermed er det også grunn til å tro at deres satsing i Norge vil bidra til bedre vilkår for forbrukerne her til lands.
Se også: Slik finner du billigste TV-pakke i Norge.
Det er vanskelig å si hva en kan forvente av Bahnhof i framtiden, men oppkjøpet markerer deres satsingsvillighet. Det at de nå har doblet antall kunder er uten tvil med på å gjøre at de befester seg en bedre posisjon i Norge og vi kan nok forvente at de vil satse mer på markedsføring, bygge ut sine løsninger og kanskje til og med introdusere nye tjenester på markedet.
Forhåpentligvis vil dette komme forbrukeren til gode.
Oppsummert vil vi anta at oppkjøpet av Allente sine bredbåndskunder gir positive ringvirkninger for både kundene og markedet. Kundene vil kunne se fram til en sømløs overgang med tilnærmet ingen endringer.
Videre vil dette gjøre at konkurransesituasjonen øker i et marked hvor man fram til nå har hatt svært lite konkurranse, noe som vi tror vil gagne forbrukeren.
1
2
3